Over mij

Wie ben ik?

Even voorstellen

Mijn naam is Evelien van Goethem. Met ons gezin wonen wij nu enkele jaren in Teteringen, ten noorden van Breda. Ik geniet ontzettend van het rustige van het dorp, het buiten zijn én van de nabijheid van de stad. Voordat wij in Teteringen zijn komen wonen hebben wij in Zuid-Holland en Utrecht gewoond. Daar heb ik voornamelijk gewerkt in het onderwijs en in de Specialistische Geestelijke Gezondheidzorg (SGGZ). In 2019 ben ik in Noord-Brabant aan de slag gegaan in de Basis GGZ. In 2021 ben ik een eigen praktijk voor leren en ontwikkeling gestart, maar helemaal weg uit de GGZ ben ik niet, want zo nu en dan verricht ik voor een andere praktijk nog onderzoek bij kinderen en jongeren.

Al heel wat jaren interesseren de onderwerpen ‘leren’ en ‘ontwikkeling’ mij enorm. Wat ik fantastisch vind om te zien is hoe open en leergierig kinderen en jongeren van nature zijn. Gaandeweg heb ik ervaren dat de (leer-) ontwikkeling niet voor iedereen vanzelf gaat. Toen ik zelf op school zat zag ik dit om mij heen en ook later toen ik in het onderwijs en de GGZ werkte met kinderen en jongeren met een leer- en/of ontwikkelingsstoornis (zoals bijvoorbeeld ADHD of ASS). Mijn ervaring is dat kinderen grote sprongen kunnen maken, maar op andere momenten gaat ontwikkeling in kleine en soms ook grillige stapjes. Heel bijzonder vind ik het om hen, samen met ouders en school, te mogen begeleiden daarbij.

Ik ben afgestudeerd als psycholoog (2002), met als afstudeerrichting ontwikkelings- en onderwijspsychologie. Tijdens deze studie heb ik voor mijn afstudeeronderzoek en stage diverse scholen bezocht wat mijn interesse in het onderwijs versterkte en ervoor gezorgd heeft dat ik mij als zij-instromer aanmeldde bij de PABO. In 2004 heb ik hiervoor mijn diploma behaald. Daarna heb ik meerdere cursussen en opleidingen gevolgd binnen mijn vakgebied. Ik ben als psycholoog geregistreerd bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en als lid bij de LBRT.  

Door studie en werk heb ik geleerd om breder te kijken en te begeleiden. Daarom krijgt bij de begeleiding van leerproblemen niet alleen het (leren) leren aandacht, maar ook de relatie en het versterken van een gevoel van competentie en autonomie. Daarnaast besteed ik ook aandacht aan motivatie, belemmerende overtuigingen, enzovoort.

Als mens en als professional ben ik rustig, zorgvuldig, geïnteresseerd, leergierig en betrokken. Ik vind het belangrijk om de focus te hebben op wat al goed gaat om vandaaruit te gaan werken aan verdere ontwikkeling. Daarnaast hecht ik veel waarde aan samenwerken en de verbinding met ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. Een ontwikkelproces kost tijd en energie en je daarin gesteund voelen door anderen kan enorm helpen.

 

 

Chat openen
1
Heb je een vraag?
Hallo, wat fijn je op mijn website te zien. Waar kan ik je mee helpen?